Arkivdel: Saksarkiv Innherred anskaffelser KO og generelt saksarkiv
Mappetyper: Ingen egne mappetyper
Lovdata – Riksarkivarens forskrift § 7-15 Anskaffelser
Annet lovverk som benyttes
- Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og dens forskrifter.
- Offentlighetsloven § 23. Unntak av omsyn til det offentlige sin forhandlingsposisjon med mer
- Forvaltningsloven § 19 b. – innskrenket adgang til visse opplysninger
- Arkivloven Kapittel II
Tilgangsstyring må benyttes aktivt for å unngå brudd på taushetsplikten, for å ivareta personvernet, og for å gi den enkelte saksbehandler kun informasjon som vedkommende er tjenstlig behov for.
Registreringsregler i saks- og arkivsystemet Elements
Innherred anskaffelser KO arkiverer i Elements, og skal forholde seg til felles saksbehandlingsrutiner.
Registreringsreglene i fagsystemet skal sikre korrekt dokumentasjon, journalføring og arkivering ved anskaffelsessaker.
Sakstittel
- Sakstittel SKAL skrives med små bokstaver.
- Sakstittel skal ikke inneholde forkortelser og tegn.
- Bindestrek med mellomrom på hver side kan brukes som skille mellom deler av sakstittelen. Sakstittelen skal være meningsbærende og dekke hele saksforholdet.
- Sakstittelen skal også skille saken fra andre saker. Det er viktig at man ved registrering tenker på hvilke opplysninger det vil være behov for å søke på senere.
- Gårds- og bruksnummer skrives 123/456 og skal alltid skrives først i tittel.
Journalposttittel
- Formålet skal beskrives først i journalpost eks. Uttalelse - søknad om tillatelse til
- Journalpostinnholdet skal kort fortelle hva journalposten handler om, altså være dekkende for alle dokumentene i journalposten. Journalposttittel skal være meningsbærende og forklarende slik at journalposten lar seg identifisere og skille fra andre journalposter i saken.
- Journalpostinnholdet skal ses i sammenheng med sakstittel slik at saksbehandler får en god oversikt over sak og innhold i journalposter bare ved å se på saken og listen av journalposter.
Vedlegg
- Dokumenttittelen på vedlegget skal være meningsbærende og kort fortelle hva dokumentet handler om og være dekkende for det enkelte vedlegget. Husk at det inngående dokumentet settes som hoveddokument og ikke e-posten.
E-poster og SMS
- Ved import av epost arver automatisk journalposten tittel fra emnefeltet i eposten. Ofte er ikke dette en tilstrekkelig god journalposttittel. Ved registrering av epost er det viktig å forsikre seg om at journalposttittelen er meningsbærende for journalpostens innhold. Korriger journalpost-tittelen. Ord som «SV:» og «VS:» og lignende i registreringer som gjøres fra Outlook skal fjernes i journalposttittel. Dokumenttitler uten meningsbærende tittel skal også rettes.
Internkontroll
- Det er bare personalavdelingen eller arkivtjenesten som kan opprette personalmapper. Lenke til rutine.
- Tilgangsstyring benyttes aktivt for å unngå brudd på taushetsplikten, for å ivareta personvernet, og for å gi den enkelte saksbehandler kun informasjon som vedkommende er tjenstlig behov for.
Tema | Registreres slik i elements | Saksbegrep | Tilgangskode eller hjemmel | Ordningsprinsipp og/eller klassering | Annet |
Avtale | <Type> avtale - <Formål - Område> | Enkeltsak) | | K-kode 601 | |
Konkurranse | Konkurransedokumenter | Enkeltsak | | K-kode 601 | |
Dialog | Spørsmål og svar | Enkeltsak | | K-kode 601 | |
| Åpningsprotokoll | Enkeltsak | | K-kode 601 | |
| Evalueringsdokument | Enkeltsak | | K-kode 601 | |
| Tildeling | Enkeltsak | | K-kode 601 | |
| Innsyn | Enkeltsak | | K-kode 041 | |
| Klager | Enkeltsak | | K-kode 601 + &02 | |
Fagsystem
Innherred Anskaffelser bruker fagsystemet Mercell Tendsign for å gjennomføre offentlig anskaffelser. Tendsign er integrert mot saks- og arkivsystemet Elements.
Rutiner og tilgangsstyring finnes under beskrivelse for fullelektroniske arkivsystemer
Rutiner for fagsystemet Tendsign
Lov om offentlige anskaffelser dekker innkjøp av varer, tjenester og bygg- og anleggssaker; arbeider som foretas av offentlige organer. Anskaffelser skal være gjenstand for konkurranse. Basert på omfanget kan virksomheten gjennomføre åpen eller begrenset tilbudskonkurranse, konkurranse med forhandling eller eventuelt direkte anskaffelse.
Virksomheten lager konkurransegrunnlag, mottar tilbud, evaluerer og velger tilbyder og inngår kontrakt. Ofte gjennomføres det avklaringsmøte/kontraktsmøte med tilbydere før kontrakt signeres.
Prosessen foregår i konkurransegjennomføringsverktøyet Mercell Tendsign og dokumentene overføres med integrasjon til Elements.
Saksbehandler er ansvarlig for at dokumenter i Mercell Tendsign blir arkivert i Elements.
Hele anskaffelsessaken skal dokumenteres skriftlig, inklusive møter og annen kommunikasjon med tilbydere. I en anskaffelse skal det føres en anskaffelsesprotokoll. Både anskaffelsesprotokollen, tilbudsforespørsel, innkomne tilbudsdokumenter og skriftlig kommunikasjon i anskaffelsesprosessen er saksdokumenter. Dokumentasjonen er underlagt innsynsretten og skal dermed føres i journal.
I = inngående brev
U = utgående brev
X = internt notat
Tilbudene med enhetspriser anses for de fleste bedrifter som forretningshemmeligheter.
Ikke under noen omstendighet skal disse frigis uten samtykke fra den bedriften det gjelder.
Kontrakten som inngås inneholder ofte disse enhetsprisene og må derfor ikke frigis i sin helhet.
Relatert til hovedpunkt | Aksjon |
Publisert kunngjøring | Publisert konkurranse |
Publisert kunngjøring | Publisert kunngjøring med delleveranse |
Publisert kunngjøring | Veiledende kunngjøring |
Innlevering fra leverandør | Innkomne tilbud |
Innlevering fra leverandør | Innkomne tilbud på delleveranse |
Innlevering fra leverandør | Innkomne kvalifikasjonsanmodning |
Tildeling/Avvisning | Avviste leverandører |
Tildeling/Avvisning | Avviste leverandører på delleveranse |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse Inngående |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse Inngående delleveranse |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse - Utgående |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse – Utgående delleveranse |
Tildeling/Avvisning | Tildelingsbeslutning |
Tildeling/Avvisning | Tildelingsbeslutning delleveranse |
Tildeling/Avvisning | Tildeling av kvalifikasjonsanmodning |
Protokoll | Anskaffelsesprotokoll Ved tildeling |
Protokoll | Anskaffelsesprotokoll Ved tildeling delleveranse |
Protokoll | Anskaffelsesprotokoll – endelig |
Protokoll | Anskaffelsesprotokoll – endelig delleveranse |
Protokoll | Anskaffelsesrapport |
Protokoll | Anskaffelsesrapport delleveranse |
Kommunikasjon / melding | Tilleggsinformasjon |
Kommunikasjon / melding | Tilleggsinformasjon delleveranse |
Tildeling/Avvisning | Re-evaluering av konkurranse med endring av tildelingsvedtak |
Tildeling/Avvisning | Re-evaluering av konkurranse med endring av tildelingsvedtak på delleveranse |
Avtale | Publisert avtale leverandør |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse inngående |
Kommunikasjon / melding | Leverandør korrespondanse |
Avtale | Endringsbilag på avtale |
Avtale | Signert leverandøravtale |
Ny rutine 14.02.202