Altinn - digital post og skjema

Digital post inn, skjema sendt og skjema svart på via Altinn

Innledning

Post som er adressert til Inderøy kommunes organisasjonsnummer blir sendt til Altinn. Disse dokumentene må vi logge oss inn i Altinn for å eventuelt hente ut.  

Noe av posten kommer direkte inn til kommunens sak-/arkivsystem Elements via Svar-Inn.

Ansvar for tildeling av roller i systemet

Kommunedirektør og økonomisjef som er hoved administrator.

Avvikshåndtering

Avvik fra rutinen skal meldes i kommunens kvalitetssystem for internkontroll.

Hensikt

Rutinen skal sikre at digital post som kommunen mottar blir registrert i sak-/arkivsystemet Elements, eller lest/videresendt til rett mottaker i kommunen.

Definisjon

StegOppgaveAnsvar
Logge innLogg inn på altinn.no med din egen bruker og bankid 
Behandling av inngående dokument  
Finne meldingen i Altinn

Altinn er delt inn i Inderøy kommunes hovedorganisasjonsnummer, med mange underenheter. Velg den riktige enheten og finn meldingen. Dersom du ikke finner meldingen kan det være at:

-              Du er ikke autorisert for å åpne den meldingen

-              Du har ikke fått tilgang til rollen < post/arkiv>

Ledere og arkivpersonell

Manglende tilgang

 

 

-              For å få tilgang henvend deg til nærmeste leder.

Ledere og administrator.

 

Post du har åpnet i Altinn og som du ikke har ansvaret forOm du åpner post i Altinn som du ikke er rette mottaker av eller ansvaret for, skal meldingen settes til <ulest>Alle som har åpnet et dokument i Altinn.

Rutine for håndtering av arkivverdig post i Altinn

-              Håndtering av arkivverdig post som skal til Elements.

-              Håndtering av arkivverdig post til annet fagsystem.

 

 

Arkivverdig post for registrering i sak-/arkivsystemet Elements eller andre fagsystem.

-              Last ned og mellomlagre dokumentene.

-              Importer dokument til sak-/arkivsystemet eller fagsystem.

-              Arkivverdig post som man ikke klarer å importere til fagsystem må skrives ut på papir og legges inn som vanlig brevpost.

-              Slett dokumentet som er mellomlagret på egen PC.

 

NB!  Rydd innboksen i Altinn  ved å velg <arkiver> på meldingen slik at den blir flyttet til arkiverte meldinger i Altinn.

 

Ledere og arkivpersonell

 

Rutine for ikke arkivverdig post i Altinn

Ikke arkivverdig post

Ikke arkivverdig post skal åpnes og eventuelt videresendes til rette saksbehandler om ikke leder selv har oversikt eller ansvar for dokumentet.

 

Dette skal skje direkte fra Altinn.

-              Åpne dokumentet

-              Videresend dokumentet til deg selv eller andre saksbehandlere. Du kan sende det til hvilken som helst slags e-post adresse.

 

NB! Rydd innboksen ved å:

-              Velg <slett> på meldingen i Altinn slik at den blir flyttet til slettede meldinger.

 

 
Eksempel på hva som ikke er arkivverdige dokument, men som legges i fagsystem.Brev om skatt og avgiftRegnskap og lønn
 Varsel om arbeidsforhold uten inntektRegnskap og lønn
 SykemeldingerRegnskap og lønn
 Søknad om sykepengerRegnskap og lønn
 TolldeklarasjonsoversiktRegnskap og lønn
 Svar på bestilling: Skattekort til arbeidsgiverRegnskap og lønn
 Melding A02, A03, A06, A07 mm.Regnskap og lønn
 Svar på bestilling av skattekortRegnskap og lønn
 AvstemmingsinformasjonRegnskap og lønn
 Tilbakemelding på innlevert tredjepartsopplysningerRegnskap og lønn
 AksjeoppgaverRegnskap og lønn
Eksempel på hva som er arkivverdige dokument som skal legges i saks- og arkivsystemet.  
 Svar på nabovarsel som ikke er besvart. Eventuelt svar lages i Elements. I Altinn skal de slettes etter at frist er gått ut.Eiendom
 Selve nabovarslet mellomlagres og legges i samlesak i saks- og arkivsystemet.Arkiv
 Avtale om direkteoppgjørKommunalsjef helse og omsorg
 

Kartlegginger, spørreundersøkelser, invitasjoner.

NB! Undersøkelsen <Ledige stillinger> skal registreres i Elements, også svar på undersøkelsen. Det samme gjelder for sykefravær.

Personalsjef
 

Fristen for EU-kontroll nærmer seg.

Varsel om frist for EU-kontroll er utløpt.

Varsel om at kjøretøy blir avskiltet.

Vedtaksbrev bruksforbud.

Vedtaksbrev vraking

Vedtaksbrev eierskifte

Arkiv
Håndtering av sendte og besvarte skjema  
Rutine for arkivering av sendte skjema fra Altinn

Altinn har løsning for ulike skjema som kan sendes inn. Ofte er dette skjemaet første dokumentet i en sak.

Eks.

-              Søknad om...

-              Melding om...

 

Er disse skjemaene arkivverdige skal de arkiveres i Elements.

-              Lagre en kopi og opprett ny sak i elements, eller i en eksisterende sak.

-              Du kan finne igjen det sendte skjemaet under <arkiv> fana i Altinn om du ikke har fått det tilsendt på e-post.

Saksbehandler eller leder som sender inn skjemaet.
Rutine for besvarte skjema

Man skal alltid vurdere om skjemaet er arkivverdig og gjenstand for saksbehandling eller dokumentasjon.

-              Er skjemaet arkivverdig skal rutine for håndtering av arkivverdig post i Altinn følges.

-              Er skjemaet ikke arkivverdig skal rutine for ikke arkivverdig post i Altinn følges.