Skolen vil ta vare på både elever og ansatte gjennom å legge til rette for mestringsopplevelser, økt motivasjon og innlæring av kunnskap gjennom gode undervisningssituasjoner og på ulike arenaer. Inderøy ungdomsskole vil være et fellesskap med eleven i sentrum og skolen ønsker å ta vare på nåtiden for fremtiden og utdanne elever som kan stå godt rustet for videre skolegang, yrkes- og samfunnsliv.
Skolen har som mål at hele skolemiljøet skal preges av kunnskap og læring, trivsel og toleranse samt trygghet og gjensidig respekt. Alle elever og ansatte skal oppleve at det er trygt og godt å være på skolen og at de er inkludert i skolens sosiale miljø. For å oppnå dette er det nødvendig å involvere alle som har tilknytning til skolen.
Skolen ønsker å gi elevene muligheten til å medvirke i egen arbeidssituasjon og bidra i det kollektive fellesskapet ut fra grunntanken om at her på skolen jobber vi BEST – LAG. Dette må skje i samspill mellom elevene og de ansatte. Alle ansatte på skolen har ansvar for at alle elever får et best mulig læringsutbytte. De ansatte skal være gode rollemodeller, veiledere, tilretteleggere, motivatorer og inspiratorer som formidler kunnskap, gode holdninger og ferdigheter.
Lærerne skal tilpasse undervisningen til den enkelte elev og legge til rette for at alle elever skal kunne oppleve mestring som igjen gir motivasjon og økt læring. Dette ønsker Inderøy ungdomsskoleå gjøre ved å benytte praktiske, estetiske og fysiske læringsmetoder i enda større grad.
Inderøy ungdomsskole ønsker å ta samfunnsoppdraget på alvor og bidra til å påvirke faktorer som fremmer både elevene og ansatte sin helse og trivsel, forebygger psykisk uhelse, somatiske og fysiske plager (skader og lidelser).
Å kunne bidra til læring og mestring for elevene og i tillegg få være en del av elevenes utvikling mot det å bli gangs mennesker står sentralt for oss som jobber ved Inderøy ungdomsskole
Skolen ønsker å samarbeide med både næringsliv, lag og foreninger for å kunne gi flere elever mestringsopplevelser og utviklingsmuligheter.