VISMA HsPro – Instruks for fullelektroniske arkiv
Fagløsning/journalsystem for Helsestasjonen og skolehelsetjenesten.
Det er et krav at bruk av arkivsystemer som behandler elektroniske arkivdokumenter forutsetter at ansvarsforhold, arbeidsrutiner og systematisk dokumentasjon er dokumentert. Riksarkivarens forskrift inneholder krav til arkivsystem for elektroniske dokumenter, og hvilken dokumentasjon som skal være på plass, FØR slike systemer blir tatt i bruk.
Les definisjoner på ansvarsroller for fagsystem generelt, satt av DIKO (Digitale Innherred KO).
§ 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem
I Inderøy kommune er det Kommunalsjef for Helse og omsorg som er systemeier. Det er VISMA som er leverandør og DIKO er ansvarlig for drift og vedlikehold av systemet.
2a) Brukerrettigheter
Leder på helsestasjonen er systemansvarlig og har hovedansvaret for brukerrettigheter som gis i fagsystemet.
Brukerrettigheter i HsPro tildeles etter strenge prinsipper om tjenstlig behov og minstetilgang. Leder ved helsestasjonen har rollen som systemansvarlig og har fullmakt til å tildele og endre brukertilganger.
Tildeling skjer ved opprettelse av nye brukere, ved endringer i arbeidsområde eller ved overgang til annen stilling. Systemansvarlig vurderer tilgang basert på faglig funksjon og ansvar i tjenesten.
Brukertilgang gjennomgås flere ganger per år og ved relevante organisatoriske endringer. Avslutning av tilgang skjer ved fratreden umiddelbart.
Vedlikehold av brukerrettigheter:
Systemansvarlig melder eller endrer tilganger/brukerrettigheter.
2b) Roller
Tilganger justeres etter arbeidssted.
| Roller | Rettigheter |
| Systemansvarlig og superbruker/rolletildeler | Gir tilganger og styrer brukerrettigheter. Sender ut påminnelser om signering slik at dokumenter blir journalført. Har kontakten opp mot leverandør. Har tilgang til å slette. Tar inn digital og papirdokumenter, skanner inn og fordeler saker. |
| Helsesykepleier | Tilgang på journalene til skolehelsetjenesten og helsestasjon. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv |
| Lege | Tilgang til alle barnejournaler. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv |
| Lege flyktninger | Tilgang kun til journaler for flyktninger. |
| Helsestasjonslege | Alle barnejournaler. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv. |
| Fysioterapeut | Tilgang til skole- og helsestasjonstjenesten sine journaler. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv |
| Sykepleier | Tilgang til journaler for flyktninger. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv |
| Merkantil | Har tilgang til alle journaler. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv. Meldingsmottakere fra sykehus etc. Tar inn digital og papirdokumenter, skanner inn og fordeler saker. |
| Psykolog | Tilgang på alle barnejournaler. Alle barnejournaler. Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv. |
| Miljøarbeider | Journaler åpnes på de journalene de følger opp, Kan forslå sletting, men kan ikke slette selv |
2c) Signering og digital signatur
Alle dokumenter som inngår i journalen, skal signeres digitalt i HsPro. Signering låser dokumentet og sørger for etterprøvbarhet og arkivkvalitet. Leder signerer dokumenter av særlig karakter, som bekymringsmeldinger og meldinger til barnevern. Signering skjer fortløpende, og det er innført ukentlig rutine for å sjekke usignerte dokumenter.
2d) Kvalitetssikring
Alt som produseres i Visma HsPro har integrasjon mot Visma samhandling arkiv (VSA), som er Vismas arkivkjerne.
Fagprogram er satt opp slik at nødvendig kvalitetssikring ivaretas. I HsPro kvalitetssikres det slik:
- Påminnelser om signering
- Løpende opplæring og oppfølging av ansatte
2e) Registrering, journalføring og arkivering
Visma HsPro er et klientsystem og har en arkivserie som inneholder Helsestasjon, skolehelsetjenesten, svangerskapsomsorg, smittevern, ungdomshelse, flyktningehelse, utenlandsvaksinering og generell journal.
Leder ved helsestasjonen er systemansvarlig og har et overordnet delegert ansvar for å sikre at all post som kommer inn blir behandlet (papir og digitalt). Dokumenter sendes digitalt og skjer ved signering.
Arkivleder i Inderøy kommune har tilgang og administratorroller i Visma Samhandling Arkiv (VSA). Vedkommende påser at det blir arkivert/journalført i systemet.
2f) Rutiner som definerer ansvar for:
Fordeling av dokumenter
Systemansvarlig har et overordnet delegert ansvar for å sikre at all post som kommer inn blir behandlet (papir og digitalt).
Retting av registrerte journal- og arkivopplysninger
Helsesykepleiere kan rette dokument, selv etter signering, merknad «endret» blir stående i logg og postjournal. Etter overføring til VSA kan ikke dokumenter endres.
Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
Den journalansvarlige har hovedansvar for at dokumenter er signert og ok. Systemansvarlig melder rutinemessig avvik.
Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
Den journalansvarlige har hovedansvaret for at dokumenter er signert og ok. Systemansvarlig melder rutinemessig avvik.
Registrering av unntak for offentlighet og hjemmel for dette og registrering av unntak for offentlighet og hjemmel for dette.
Alle registreringer er u. off. da dette handler om sensitive personopplysninger.
Ved innsynsbegjæring i slike dokumenter avgjøres det i hvert enkelt tilfelle, om innsyn skal gis og/eller om eventuell sladding av deler av dokumentet skal utføres. Ansvaret ligger hos Kommunalsjef Oppvekst og forebygging.
2g) Prosedyre for registrering og arkivering til bruk dersom systemet er ut av drift
Systemet er installert på lokal server hos DIKO og vil ikke være tilgjengelig ved driftsstans. Manuelle rutiner iverksettes i nedetid.
3-4 - Oppbevaring og sikring av elektroniske arkivdokumenter
4a) Lagringsmedier og arkivformat
Lokalt installert på sikker sone. Integrasjon mellom fagprogram og Visma Samhandling arkiv. I Inderøy kommune skal alle elektroniske arkiver for langtidslagring være i henhold til norske standarder og alle filer skal til enhver tid konverteres til et godkjente arkivformat i henhold til riksarkivarens forskrift § 5-25.
Produksjonsformatet er word og arkivformatet blir konvertert til PDF.
4b) Elektronisk arkivering og arkivering på papir
All arkivering skjer elektronisk og overføres til VSA.
Papirdokumenter skannes umiddelbart etter mottak og arkiveres i fag- og arkivsystem Kommunen har ikke papirarkiv, og alle dokumenter oppbevares i digitalt format i EPJ. Deponering skjer etter 10 år.
4c) Konvertering og papirkassasjon
Alle dokumenter konverteres i fagsystem og overføres i arkivformat fortløpende etter signering av kontakten til VSA.
Kassasjon skjer fortløpende etter skanning og signering i EJP. Merkantil eller den som mottar og signerer skannet dokument har ansvar for kassasjon.
4d) Periodisering og vedlikehold
Overføres til VSA – Visma samhandling arkiv.
Det er 7.år siden dette fagsystemet ble tatt i bruk. Det planlegges å periodisere dette systemet etter 8.år.
Ved en eventuell avslutning skal det foretas et standardisert uttrekk i henhold til enhver tids gjeldende regler.
4e) Beskyttelse og informasjonssikkerhet
HsPro ligger under sikker sone, flerfaktor autorisering som krever at bruker er ansatt i kommunen og har en aktiv konto i HsPro. Papirdokumenter oppbevares i låste skap frem til skanning. Vi har rutine for fortløpende signering, rutinemessig dobbeltsjekk av egne usignerte kontakter 1 gang pr. uke, samt at leder/systemansvarlig har rutinemessig dobbeltsjekk. (leder x12, systemansvarlig x4) Rutinemessig sjekk x4 pr år på brukertilgang.
§ 3-6 - Destruksjon av papirversjon etter skanning
Innebygd kvalitetskontroll i EPJ, dvs dokument må forhåndsvises før lagring, og signering. Så slettes dokument i etterkant. Sikrer også at dokumentet har gyldig mottaker / avsender med organisasjonsnummer/ HerId. Merkantilt personale har delegert ansvar til skanning, journalføre og destruere. Tilgang via pålogging på to utvalgte multifunksjonsmaskiner som da skanner direkte inn til fagprogram.
Rutine i arkivplan for skanning