Enkelte innbyggere kan oppleve redusert tilgjengelighet til fastlege

Enkelte innbyggere kan i en periode oppleve at fastlegen ikke er så tilgjengelig som de skulle ønske. Vi arbeider med å løse utfordringen og håper at en løsning vil være på plass i løpet av 2023.

Vi skal sikre forsvarlig helsehjelp

Vi skal likevel sikre at alle våre innbyggere får forsvarlig helsehjelp, sier Kjetil Klungre, leder for legetjenesten i Inderøy. Det enkelte innbyggere kan oppleve er at fastlegene må prioritere de med størst behov, og at man kan få tildelt time hos en vikar eller at det vil være noe ventetid på time.

Ta kontakt om du har behov for helsehjelp

At kapasiteten er redusert betyr ikke at vi ikke skal hjelpe de som har behov for helsehjelp, understreker Kjetil. Det er derfor viktig at innbyggerne tar kontakt med legesenteret om de trenger helsehjelp.

Vi arbeider med å løse utfordringen og håper at en permanent løsning vil være på plass i løpet av 2023.

Har du spørsmål kan du ta kontakt med Inderøy kommune.

Om fastlegeordningen

Fastlegeordningen er en nasjonal ordning som sikrer gode og likeverdige legetjenester til hele befolkningen, uavhengig av bosted. Når en pasient følges av en lege over tid, vet vi at kontinuiteten bidrar til god kvalitet på helsetjenestene og mindre unødvendig bruk av dem. Dette sikres i dag gjennom fastlegeordningen. Derfor er vi bekymret for de utfordringene fastlegeordningen står i.

For at fastlegeordningen skal fungere godt må det være nok ledige plasser til at alle kan velge en fastlege i den kommunen de er bosatt. I tillegg skal innbyggerne ha mulighet til å bytte lege om de ønsker det, eller velge å ha fastlege i en annen kommune. (Helsedirektoratet, 2022)