Søk helse og omsorgstjenesterDet er et felles søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester i Inderøy kommune. Sist endret 07.03.2024 13:58 Du søker ikke om én spesifikk tjeneste, men om generell hjelp Når du sender inn søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester søker du generelt om helse- og omsorgstjenester, og ikke om en spesifikk tjeneste. Forvaltningskontoret gjør alltid en helhetsvurdering av hvilke tjenester som kan være best for deg i din situasjon. Dette må du ha før du søker Du må ha en legeattest å legge ved søknadsskjemaet Hvis du søker på vegne av noen andre må du ha fullmakt (vergestatus) Dette kan du søke om: Praktisk hjelp i hjemmet Brukerstyrt personlig assistanse Hjemmesykepleie Dag/nattopphold i institusjon Institusjonsopphold Avlastnings- rehabiliterings- og korttidsopphold i institusjon Dagtilbud Støttekontakt Avlastning for barn og unge Hverdagsmestring Trygghetsalarm Omsorgsstønad Matombringing TT-kort Kommunale boliger Parkeringstillatelse for forflytningshemmede Slik søker du Du søker om helse- og omsorgstjenester ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. Det er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester i Inderøy kommune. Last ned søknadsskjema (PDF, 239 kB) Søknaden sendes til: Inderøy kommune Forvaltningskontor Øvergata 20 7670 Inderøy Hvem behandler søknaden? Tildeling og koordinering er kommunens kontaktpunkt for innbyggere og samarbeidspartnere som søker om, eller ønsker informasjon om helse og omsorgstjenester. Tildeling og koordinering har også funksjonen som kommunens koordinerende enhet som skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering. De har også et overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator. Hva skjer med søknaden din? Prinsipper for saksbehandling Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak. Tildeling og koordinering skal sørge for lik behandling av søknad om omsorgstjenester, uavhengig av hvor i kommunen du bor og god kvalitet på saksbehandlingen. Du kan forvente at: Din søknad vil behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanse Din søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarder Det er et mål med hjelpen du får skal sette deg i stand til å klare deg mest mulig selv. Ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige, jf. tilrådning i Stortingsmelding nr. 25 – prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunn Du skal så langt det er mulig få medvirke i tilrettelegging av tjenestene Taushetsplikt Søknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid. Hjemmebesøk - vurderingssamtale Saksbehandler tar kontakt med deg for å gjøre avtale om videre oppfølging av søknaden. Det blir vanligvis foretatt hjemmebesøk eller besøk på behandlingsinstitusjon. Du kan velge om du ønsker å ha med deg pårørende eller en annen person du har tillit til i møte med saksbehandler. Dersom det anses som hensiktsmessig kan fagpersoner som kjenner deg inviteres til møtet. Vedtak Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad. Svar på søknaden kan forventes innen 4 uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din. Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som yter tjenesten til deg. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du vil motta en ny skriftlig underretning dersom det blir gjort endringer. Klage på vedtak Dersom du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste som du har krav på, har du rett til å klage. Klageadgang for de ulike tjenestetyper er det opplyst om i vedtaket ditt. Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, har kommunen plikt til å hjelpe deg. Du kan få hjelp til dette ved å henvende deg til Tildeling og koordinering, den som yter hjelpen hos deg (f. eks hjemmetjenesten) eller du kan henvende deg til Servicetorget i Rådhuset. Klage på utførsel av tjeneste Dersom du mener at tjenesten du mottar ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått, eller på annen måte ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente, har du klagerett jf. Pasientrettighetsloven § 7. I Inderøy kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss. Du kan sende en skriftlig klage eller ringe til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, som er virksomhetsleder for det enkelte tjenesteområde. Lenke til tjenesteledere her. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg, kan Servicetorget på Rådhuset eller forvaltningskontoret hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon. Hva koster våre tjenester? Korttidsopphold ved institusjon Kortidsopphold ved institusjon Tilbud Varighet Pris i kroner Døgnopphold pr døgn 193 Hjemmesykepleie og praktisk bistand Det betales et fast månedlig beløp (abonnement), uavhengig av omfanget av tjenesten. Abonnementsatsen beregnes i samsvar med husstandens samlede inntekt: Priser Hjemmetjensten Tilbud Varighet Pris i kroner Inntil 2G pr måned 230 2-3G pr måned 1501 3-4G pr måned 2217 4 - 5G pr måned 3120 Over 5G pr måned 4088 Timepris i tilfeller hvor abonnementsprisen er høyere enn kostnaden pr time 497 For enkeltoppdrag i hjemmehjelpstjenesten, der bruker ikke betaler abonnement er prisen 460 kr pr time. Mat fra institusjonskjøkken Priser måltid Tilbud Enhet Pris i kr Salg av middagsmat - utkjørt til personer med inntekt over 2 G pr. porsj 131 Salg av middagsmat - utkjørt til personer med inntekt under 2 G pr. porsj 76 Salg av måltid i omsorgsbolig - abonnement alle måltider (over 2 G) pr. mnd. 4742 Salg av måltid i omsorgsbolig - abonnement alle måltider (under 2 G) pr. mnd. 3601 Salg av måltid i omsorgsbolig - ved fravær utover 5 dager pr. mnd. avslag i pris (over 2 G) pr. dag 167 Salg av måltid i omsorgsbolig - ved fravær utover 5 dager pr. mnd. avslag i pris (under 2 G) pr. dag 124 Aktivitetstilbud Priser aktivitetstilbud Tilbud Varighet Pris i kroner ved Hyggestua pr. dag 195 Go-Kroken inkl. skyss og måltid pr. dag 294 Maurtuva Trivsels Treff inkl. skyss og måltider pr. dag 294 Maurtuva PensjonistPensjonat inkl. skyss, overnatting og måltider pr. dag 560 Trygghetsalarm Priser trygghetsalarm Tilbud Enhet Pris i kr Trygghetsalarm - leie for personer med inntekt over 2 G pr. mnd. 352 Trygghetsalarm - leie for personer med inntekt under 2 G pr. mnd. 233 Har du spørsmål om tildeling av helse og omsorgstjenester? Ta kontakt med forvaltningskontoret som er ansvarlig for vurdering og tildeling.