Menn i helse er klar for nytt inntak i 2024

Menn i helse er et komprimert utdanningsløp frem mot fagbrev som helsefagarbeider. Målgruppen er arbeidssøkende menn mellom 25 - 55+ år. Deltakerne får tittelen helserekrutter.

Inderøy kommune er nå klar for å rekruttere nye deltakere, og denne utdanningsmodellen tilbys også for kvinner. Tilbudet er for de som er i denne målgruppen og har en ytelse fra NAV.

Utdanningen er godt forankret i den administrativ og politiske ledelsen i Inderøy kommune og de oppfordrer de som er i målgruppen om å søke.

Er dette noe du kan tenke deg å høre mer om?

Da må du melde deg på informasjonsmøtet på Steinkjer tirsdag 13. februar kl. 12.00 hos NAV Trøndelag i O2-huset.
Se informasjon om påmeldingen på Menn i helse sin nettside

Bakgrunnsinformasjon

Menn i helse er et samarbeid mellom kommune, NAV, fylkeskommune, KS og Helsedirektoratet, og er en av de mest vellykkede satsingene for rekruttering av menn til omsorgssektoren.

Menn i helse inngår i Kompetanseløft 2025 og er av Regjeringen ansett som en av de mest vellykkede satsingene på å rekruttere flere menn til helse- og omsorgstjenestene. Satsingen er et tverrdepartementalt prosjekt hvor både rekruttering til helsesektoren, økt mangfold og tilbakeføring til arbeidslivet er gevinster.

Utvikling og resultater

Siden oppstarten i Trondheim i 2010 har Menn i helse vokst i omfang og innhold. Innsøkingen til kull 2023 ble rekordstor med over 1200 påmeldte til informasjonsmøter. Dette resulterte i overkant av 900 på intervju. 508 ble valgt ut som helserekrutter og 373 av disse kvalifiserte seg skoleplass med oppstart i august. 150 kommuner deltar i satsningen fordelt på følgende 9 fylker: Agder, Innlandet, Nordland, Rogaland, Troms og Finnmark, Trøndelag, Vestfold og Telemark, Vestland og Viken.

Økt mangfold

Arbeidsgiverne ønsker flere menn i helse- og omsorgstjenesten. Målet er at arbeidsstokken skal gjenspeile brukergruppen. Når begge kjønn i større grad er representert, vil det gjøre tjenesteytingen mer komplett og mangfoldig.

Tilbakeføring til arbeidslivet

Deltakerne går fra å være ytelsesmottakere i NAV til å gjenvinne selvstendig arbeid med egne lønnsslipper og igjen bli skattebetalere. 9 av 10 som har tatt fagbrev gjennom Menn i helse har en relevant jobb de kan leve av og mottar ikke lenger ytelser fra NAV. Flertallet av disse har stått utenfor arbeidslivet i en lengre periode. Det forsterker måloppnåelsen.

Menn i helse har egen nettside

Du kan lese mer om utdanningstilbudet Menn i helse på deres nettside.